10 december 2009

Declutter, familj


Priset för insatser inom "Declutter, familj" går i år till Signe



Jag vet att många har sett fram emot det här talet,
men ett tal kan inte ensamt överbrygga spänningarna.

Spänningarna mellan oss
som måste anstränga oss för att skapa ordning
och de lyckliga få
för vilka perfektionen återskapas spontant.


Våra världar är inte motsatta, de överlappar varandra.

Jag har bevärdigats nationens finaste pris
i likhet med han den nya från Amerika
inte för storverk jag genomfört
utan för de förhoppningar som knutits till mig,
drömmen om vad jag en dag kanske kommer att göra.


Förändring kan inte ske över en natt.

Kära familj, män och kvinnor från två generationer
förenade i en lägenhet
låt oss skapa gemensamma gångar i lagren:
En gång fram till en dörr, sen en ny och en ny
och sen samma igen
Dörrar som leder till nya rum fulla med nya gamla saker
Gamla saker, nya saker i större och mindre högar


Våra döttrar kan bidra lika mycket som våra söner i våra samhällen. (Jag respekterar kvinnor som väljer traditionella roller i livet, men det ska vara deras eget val.)

Gott folk, för allt i världen
Vi måste kunna ta oss fram!


Om vi låter oss bindas av det förflutna
kommer vi aldrig att röra oss framåt.

Inte en meter.

5 kommentarer:

Jörel sa...

Vilken underbar dikt, Signe!
"Gott folk, för allt i världen
Vi måste kunna ta oss fram!"

Att broderas på en bonad att ha i bostadens kluttrigaste hörn.

Jorun sa...

Höll du ditt tal över morgonvällingen i morse?

Signe sa...

Som läsaren kanske noterar är de vänstra fraserna lånade och de högra är konstruerade runt lånade ord. Jag känner en stark samhörighet.

Bodil sa...

Ja, det kunde varit dina ord. Och eja jag vore en av de lyckliga få för vilka perfektionen återskapas spontant, eller åtminstone golvet röjdes med jämna mellanrum.

Häromdagen sa A Jag har aldrig sett köket stökigt (kan ha varit så stökigt) och tyckte det var dags att städa. Dagen innan hade jag röjt tisdagsgolven, men efter lussebak och matlagning, med vidhängande vattenmåleri och legolek syntes inget av detta. Mm, din dikt kan hamna på kylskåpet.

Signe sa...

En nyckel till lösningen skulle kanske vara "Jag vill särskilt säga till unga från varje tro, i varje land: Ni, mer än någon annan, har möjligheten att förändra denna värld."