10 december 2009

Ingenjörskonst

Priset för insatser inom Ingenjörskonst går i år till Bodil

Med ödmjukhet mottar jag priset idag,
som räckts mig ur konungens vänliga hand.
Inte ska jag, lilla jag, få självaste
Ingenjörskonstens?

Många andra förtjänar utmärkelsen.
Vad är väl en plattgång om än lagd i syd?
Jämförs den med Botniabanan med räls?
Min insats bleknar.

Kan framtida stordåd ha skådats av dem,
siar akademien? - Prisar de ej
det som gjorts, men lovande ledarskapet?
Obamas som mitt.

Tacksam och stärkt går jag ut för att ägna
min kraft åt utredningar med mål och mått.
Bilen står ej längre i centrum, men väl
koldioxiden.

8 kommentarer:

Jörel sa...

Hur coolt är det inte att både du och Signe varandra ovetande byggt era tal på samma fredspristagare!
Jag måste nog be att få denna vers deklamerad vid tillfälle - äntligen en chans att förstå versfötterns taktfasta march över raderna!

Jorun sa...

Min själ, anar jag inte en sapfisk strof?! Hell dig, du versmåttens betvingare!

Men så var det ju ingenjörskonst du vann...

Bodil sa...

Jag försöker läsa den högt, men det är inte helt lätt. Men för mig är det skönt med ett fast versmått, tanken får vila i versfötterna, långsamt mejslar jag fram en lite bättre formulering och sedan en bättre som ryms inom den givna ramen.
Haiku är mitt nya sudoku. Ge mig ett ämne, så kommer en dikt...

Signe sa...

Jag anar att denna blogg aldrig kommer bli sig lik... Ett och annat rimord kan tänkas smyga sig in?

Jorun sa...

Fast rim är det svåraste.

En av lärarna på skrivkursen brukar säga att "Om man ska skriva om en katt måste det vara natt. Och det var kanske dag?!"

Signe sa...

Fast man kan ju komma runt problemet med "ännu är det icke natt". Om det ryms i det sapfiska versmåttet vill säga.

Bodil sa...

I det sapfiska versmåttet ska det inte vara rim, om jag förstått saken rätt. Annars får jag skriva om dikten igen... I min första dikt hade jag en troké följd av en daktyl och sedan en troké, men det var ju fel. Troké, troké, daktyl, troké, troké. För den nyfikna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sapfisk_strof

Bodil sa...

Ack, idag ser jag ett fel i första strofen tredje versfoten. Det ska stå:
Inte ska jag, lilla jag, få självaste

Av någon anledning kan jag inte redigera nu, men jag får fixa det sedan.