10 december 2009

Livet rodel

Priset för insatser inom "Livet rodel" går i år till Jorun

Men oj, så lite redo man kan vara
Och rädd, vad gör jag här i talarstolen?
I sliten svart kavaj, med fläck på kjolen
Och tio storprojekt som ej är klara

Man blickar över läsekretsens skara
Och känner sig som bländad utav solen
Sen ringer kunden K på jobbmibolen
"Säg var är nya loggan, undrar bara...?"

Ni vet hur svängar svänger, brant i backar
När allt går fort så verkar allt gå lätt
Får blogga snabbt så ingen ser jag slackar

Det går, det gör det alltid på nåt sätt
Ska skynda på men först så varmt jag tackar
Er kära jury med en halt sonett

6 kommentarer:

Signe sa...

Du den där fläcken på kjolen syntes knappt i TV, smart drag att täcka den med en bagage-tag. Mycket välförtjänt pris!

Jörel sa...

Jag är glad att jag har fått vara en av portarna i din rodelbana, sys!

Bodil sa...

Mm, det var ett roligt rimord på sol! Härligt schvung i dikten, man känner hur du står i talarstolen lite med andan i halsen. Och ändå så trygg och avslappnad, skriver jag.

Och sedan ser jag, det trillar en liten tår på kinden, det finns en liten människa bakom bilden av min stora syster. Hej, jag ser dig.

Signe sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Signe sa...

Definitionen på Livet rodel skulle nog kunna vara "När allt går fort så verkar allt gå lätt".

kusin o sa...

varje år tänker jag att jag ska skriva en sonett till pappas julklappsrim. varje år börjar jag för sent och får hitta på nåt lättare. jag är full av beundran.