10 december 2010

Klart till halvklart

Priset för insatser inom Klart till halvklart går i år till Jörel.



Mina damer och herrar, ärade bloggläsare, kära systrar,
stort tack!

Det är så skönt att blicka ut över denna skara
och tänka på de storverk som återstår att klara.
för alla oss stora, fina, tjusigt underbara
eller ganska små.

Att skryta har - som bekant - knappast varit min grej.
Själv är jag ju nästan helgon som sällan nämner "mig".
Fast nån liten, liten struntsak är det kanske OK
att bjuda er på.

Under året har jag startat en rätt stor mängd projekt
som någon gång gått riktigt bra, och väldigt ofta räckt.
Inget som jag gjorde blev dock riktigt helt perfekt
...trots allt slit, ändå.

Tyvärr kan vi knappast hoppas att det finns perfektion
som kan uppnås utan läxor och tät repetition.
Fast i livets högskola ges en enda lång lektion:
slut-tentamen. Så...

är det viktigt att varje dag nå fullkomligheten?
Att va' halvklar är vardagsmat på den här planeten
Låt oss inte skapa våra egna små helveten
-----.*

Därför, tror jag, är det alltid bra att vara glad
över saker som man klarat, för ingen vet väl vad
som sig döljer när vi bläddrar till tentans nästa blad?

Eller när det är dags att lämna in och gå.


*Rim sökes: fem stavelser som rimmar på ---å. Skriv gärna förslag i kommentarerna!

3 kommentarer:

Jorun sa...

"det blir bättre då"

"lätt sagt, svårt förstå"

Bodil sa...

"sluta stå på tå"

Skönt att läsa om projekt som räckt!

Jorun sa...

fint att grej, dig och OK kan rimma!