10 december 2011

Nobelpriset i fysik

Nyss låg ditt hjärta så nära
en hårsmån, en mikrosekund
Nu skiljer oss ljusår, min kära
och mer lär det bli om en stund

Du sa "det är svårt att förklara"
Och du sa: "försök att förstå"
Jo jag vet, det är så det ska vara
Vi når ej varandra, vi två

Jag anar dig längst bort i bruset
vid mörkrets yttersta gräns
Själv färdas jag våldsamt mot ljuset
där allt blir möjligt igen


Nobelpriset i fysik 2011 tilldelas Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt och Adam G. Riess för upptäckten av universums accelererande expansion genom observationer av avlägsna supernovor

Källa: http://www.kva.se/sv/pressrum/Pressmeddelanden-2011/Nobelpriset-i-fysik-2011/

3 kommentarer:

Bodil sa...

Oj, vackert!

Bodil sa...

Din dikt har fått mig att fundera på universums oändliga oändlighet, vår ensamhet och annat storstilat. Och den här gamla dikten förstås:
http://www.lyricsdepot.com/monty-python/galaxy-song.html

Jörel sa...

Jag hade glömt den gamla galax-sången, tack för länken!